2109240011
Email: acropolisfriends@gmail.com
Ένωση Φίλων Ακροπόλεως
Στρατηγού Μακρυγιάννη 2-4 (Κτήριο Weiler) 11742, Αθηνα
Πραγματοποίηση Τακτικής Γενικής Συνέλευσης Ε.Φ.Α. για το έτος 2023.
Μετά το πέρας της Γενικής Συνέλευσης ακολούθησε η Διάλεξη της Δρος Ελένης Αγγελακοπούλου, Χημικού Μηχανικού, Προϊσταμένης του Τεχνικού Γραφείου και Εργαστηρίου Συντήρησης της Υ.Σ.Μ.Α., με θέμα: «H σύγχρονη έρευνα της πολυχρωμίας στα μνημεία της Ακρόπολης».
Η Διάλεξη πραγματοποιήθηκε στο Αμφιθέατρο «Δημήτριος Παντερμαλής» του Μουσείου Ακρόπολης.
Περίληψη Ομιλίας:
Η ομιλία επικεντρώνεται στα αποτελέσματα της διερεύνησης των χρωματικών στρωμάτων της κλασικής εποχής που διατηρούνται στις αρχιτεκτονικές επιφάνειες του Παρθενώνα. Κύρια έχουν διερευνηθεί οι επιφάνειες όπου ίχνη χρωμάτων ή διακοσμητικών μοτίβων είναι ορατά με γυμνό μάτι, συνήθως κάτω από ή μαζί με τις κρούστες φθοράς ή/και με στρώματα πάτινας, πορτοκαλοκάστανης απόχρωσης. Επιπλέον, εξετάστηκαν επιφάνειες που αναφέρονται σε ιστορικές πηγές και αναπαραστάσεις του 19ου αιώνα ως διακοσμημένες αλλά πλέον δεν διακρίνεται κάτι μακροσκοπικά.
Η μελέτη βασίζεται καταρχήν στην εφαρμογή απεικονιστικών μεθόδων καταγραφής χωρίς την λήψη δείγματος, επί τόπου. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται τα αποτελέσματα των
αναλυτικών μη-επεμβατικών τεχνικών που εφαρμοστήκαν επί τόπου καθώς και των εργαστηριακών τεχνικών που εφαρμόστηκαν στο εργαστήριο (στερεομικροσκοπία, φασματοσκοπία μ-Raman, ηλεκτρονικής μικροσκοπίας σάρωσης με μικροαναλυτή (SEM/EDX) και υπέρυθρη φασματοσκοπία με μετασχηματισμό Fourier (ATR-FTIR)), σε επιλεγμένα μικροδείγματα.
Από την παρούσα διερεύνηση προέκυψε ότι οι χρωστικές που χρησιμοποιηθήκαν για την διακόσμηση του Παρθενώνα και που διασώθηκαν έως σήμερα, είναι χρώματος μπλε (αζουρίτης, αιγυπτιακό μπλε ή μίξη των ανωτέρω), κόκκινου (κόκκινη ώχρα, κόκκινο του μολύβδου ή μίξη των ανωτέρω) και πράσινου (κονιχαλκίτης). Οι μίξεις δύο χρωστικών του ίδιου χρώματος προφανώς γίνονταν προκειμένου να αποδοθεί ένας συγκεκριμένος τόνος που θα απέφερε συγκεκριμένο τελικό αισθητικό αποτέλεσμα. Επιπλέον, είναι η πρώτη φορά που ταυτοποιείται η παρουσία κεριού μέλισσας, ως συνδετικό υλικό σε χρωματικά στρώματα αρχαίου μνημείου, εκτεθειμένου σε υπαίθριο περιβάλλον. Η παρουσία κεριού μέλισσας συνάδει με τις αρχαίες επιγραφές, που αναφέρονταν στην εγκαυστική τεχνική για τη διακόσμηση αρχαίων μνημείων.